Apel do rodziców i edukatorów!

Twoja szczerość i uważność to bezpieczeństwo dziecka

Rodzicu, Opiekunie – Twoja szczerość to tarcza ochronna dla Twojego dziecka.
Edukatorze – Twoja uważność to klucz do bezpiecznej i mądrej pracy z grupą.

Chodzi o dzieci, ich bezpieczeństwo i prawo do godności.

Coraz więcej wyzwań

Coraz więcej dzieci zmaga się z trudnościami, których nie zawsze widać gołym okiem.
To mogą być zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD, niepełnosprawności intelektualne, problemy emocjonalne lub inne wyzwania zdrowotne.

A jednak – bardzo często edukatorzy, instruktorzy czy nauczyciele nie są o tym informowani. Ani przez rodziców, ani przez opiekunów, ani przez szkołę.

Tymczasem chodzi tu nie tylko o komfort, ale o bezpieczeństwo dziecka i całej grupy.

Dlaczego to takie ważne?

  • Dziecko z orzeczeniem lub trudnościami może reagować inaczej niż reszta grupy. Prowadzący, nie mając wiedzy, nie będzie w stanie zadbać o odpowiednie warunki.
  • Brak informacji może prowadzić do zagrożeń zdrowotnych, konfliktów w grupie lub wykluczenia dziecka.
  • To także kwestia szacunku dla pracy edukatora, który odpowiada za bezpieczeństwo wszystkich uczestników.

Fakty prawne

Konwencja o Prawach Dziecka (ONZ) mówi jasno: każde dziecko ma prawo do bezpieczeństwa, szacunku i wsparcia adekwatnego do swoich potrzeb.

Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich podkreśla, że każdy, kto posiada wiedzę o sytuacji zagrażającej dziecku, ma obowiązek reagować i informować odpowiednie instytucje lub osoby.

Zatajanie istotnych informacji o stanie zdrowia lub potrzebach dziecka może być traktowane jako zaniedbanie obowiązków opiekuna.

Skąd wynika milczenie?

Rodzice czasem:

  • obawiają się stygmatyzacji dziecka,
  • liczą, że „jakoś to będzie”,
  • mają złe doświadczenia z brakiem akceptacji.

Jednak przemilczenie prawdy nie chroni dziecka – wręcz przeciwnie.

Jakie są konsekwencje?

Dla dziecka: brak dostosowanego wsparcia, ryzyko wypadku, izolacja od grupy, obniżone poczucie własnej wartości.
Dla grupy: zaburzenie dynamiki, konflikty, brak poczucia bezpieczeństwa.
Dla rodzica lub opiekuna: odpowiedzialność prawna i moralna – w razie wypadku lub incydentu sąd ocenia nie tylko działania prowadzącego, ale także to, czy rodzic rzetelnie przekazał informacje.

Co możemy zrobić?

  1. Rodzice – mówcie wprost.
    To nie etykieta, lecz troska o bezpieczeństwo dziecka.
  2. Edukatorzy – pytajcie aktywnie.
    Na początku zajęć warto mieć formularz lub krótką ankietę, by zebrać potrzebne dane.
  3. Instytucje – wspierajcie transparentność.
    Organizatorzy mogą wprowadzić obowiązek zgłaszania szczególnych potrzeb dziecka.
  4. Wszyscy – pamiętajmy o wzajemnym szacunku.
    Wspólnie tworzymy przestrzeń, w której każde dziecko czuje się bezpiecznie i widziane.

Zmiana zaczyna się od Ciebie

To od nas – rodziców, edukatorów i instytucji – zależy, czy dzieci będą mogły rozwijać się w bezpiecznym, wspierającym środowisku.

Joanna Kołodziej

Podziel się:
Joanna Zaczyńska vel Zaczek
Joanna Zaczyńska vel Zaczek
Artykuły: 29

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *